srpna 01, 2008

Kniha měsíce července

Naposledy se má ruka dotkla knihy od Cecilie Ahern P.S. Miluji Tě a od Johna Grishama Poslední porotce. To bylo začátkem měsíce, když jsem byla v Chorvatsku. Oboje bych nazvala dobrým prázdninovým čtením. Obě knihy byly velmi dobře čitelné, u P.S. Miluji Tě jsem se zasmála, u Grishama jsem se možná i trochu bála. Obojí mělo necelých 400 stránek, oboje bylo zbytečně dlouhé. Prostě ideální dovolenkové čtení.

Tento týden se mi po vůni knih zastesklo, a tak jsem šla podívat do domácí knihovny po nějakém tom kousku. Nemusela jsem hledat dlouho a v ruce jsem držela tenčí knížečku v brožovaném vydání od Roalda Dahla. Dílo se v češtině jmenuje Milostné rošády, což podle měho docela trefně obsah vystihuje, nicméně ani anglický, originální název, by neměl zůstav nezmíněn. Switch Bitch. Senzační, důvtipné.

Kniha se skládá ze čtyř samostatných novel, které na sebe nijak nenavazují. Dvě z nich sice mají stejného hlavního "hrdinu", nicméně děj je v každé povídce jedinečný. Proč to, že jsem slovo hrdina uvedla v uvozovkách? On strýček Oswald sice hrdinou bez pochyby je svým přístupem k životu (vždy na cestě, žádná žena dvakrát atp.), a sám vypravěč říká, že Cassanova je proti němu jen neukojitelné zvíře, nicméně oba příběhy, ve kterých vystupuje, končí jeho neúspěchem. Resp. úspěchem dočasným. Povídky jsou totiž milostnými příbehy s perfektní pointou na konci, která je vždy překvapivá a podle mého i velmi vtipná. Celá kniha se jakoby řídí příslovím "kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá".
S čistým svědomím prohlašuji Milostné rošády Roalda Dahla Knihou měsíce července.

Vřele doporučuji. Četba každé povídky vám nepotrvá víc než pul, třičtvrtě hodinky.
   
                                 

Žádné komentáře: